I en nyligen avkunnad dom uttrycker förvaltningsrätten i
Linköping att kommunikation som kräver ingående kunskap endast utgör ett
grundläggande behov vid kommunikation med myndighets- och sjukvårdsärenden samt
vid samtalsämnen som anses vara integritetsnära. Detta framkommer ur en dom
meddelad kort efter en muntlig förhandling där saken gällde assistansersättning
efter att en klient fått avslag ifrån Försäkringskassan. Avslaget berodde på
att klienten inte uppnådde gränsen på 20 timmar per vecka avseende grundläggande
behov (enligt Försäkringskassans bedömning uppgick sökandes grundläggande behov
till ca 14 timmar per vecka).
Vår klient yrkade på ett behov av kommunikation avseende 3
timmar om dagen. Försäkringskassan inledde den muntliga förhandlingen med att
stå fast vid sin bedömning om att klientens behov av kommunikation inte krävde
ingående kunskap och därför ej heller ska anses utgöra ett grundläggande behov.
Efter att bevisning presenterats i form av vittnesförhör med klientens
läkare, telefonsamtal med klienten
spelats upp m.m. ändrade sig Försäkringskassan i den muntliga förhandlingens
sista sekund och vitsordade att ingående kunskap visst krävs för att klienten
ska kunna kommunicera, men att behovet bör kunna tillgodoses med 2 timmar per
vecka. En slutsats man kan dra av denna vändning är att Försäkringskassan
gjorde en hastig skönsmässig bedömning avseende sökandes hjälpbehov då man inte
ansåg att man hade något annat val på grund av den omfattande bevisning som
presenterats. En annan slutsats som kan dras är att Försäkringskassan dock var
noga med att bedöma den uppskattade tiden så att kravet på 20 timmar
grundläggande behov inte överskreds. Ett klassiskt fall där prestigen totalt
överskuggar den utredningsplikt som myndigheten har enligt undertecknads
mening.
Som ombud för klienten kändes det bra efter den muntliga
förhandlingen eftersom Försäkringskassan ändå backade och vitsordade att
klienten har ett grundläggande behov vid kommunikation (då det krävs ingående
kunskap för att förstå klienten). Det kändes dock mindre bra när man läste den
meddelade domen och insåg att förvaltningsrätten i Linköping totalt har
missuppfattat vad som egentligen menas med kommunikation som kräver ingående
kunskap.
Enligt förvaltningsrätten i Linköping ska man till synes
dela upp sökandes kommunikation där en viss del anses vara grundläggande behov
och en annan del anses vara ett övrigt behov. Enligt förvaltningsrätten tillhör
kommunikation som har med myndighets- och sjukvårdskontakter att göra till den
förra kategorin medan exempelvis småprat med anhöriga och vänner till den
senare kategorin. Även kommunikation som rör integritetsnära samtalsområden hör
enligt förvaltningsrätten i Linköping till de grundläggande behoven.
En självklar fråga som uppstår när man tar del av denna
märkliga ståndpunkt är givetvis vilken rättskälla förvaltningsrätten i
Linköping gör sin bedömning utifrån? Detta sätt att dela upp behovet framgår
inte någonstans i varken lagtext eller förarbeten och så vitt vi på
Assistansjuristerna vet har det heller inte gjorts enligt tidigare praxis. Det
självklara svaret på den fråga blir därför är: ingenstans.
Förvaltningsrätten i
Linköping har uppenbarligen valt att tillämpa lagen på ett helt eget sätt
vilket inte kan ses som annat än anmärkningsvärt. I själva verket har
lagstiftaren menat att hjälp vid kommunikation är ett grundläggande behov om
det krävs ingående kunskap om: 1. Personen 2. funktionsnedsättningen som ger
upphov till hjälpbehovet och 3. sättet personen kommunicerar på.
Är dessa rekvisit uppfyllda ska all kommunikation anses vara
ett grundläggande behov. Det kan bara konstateras att det är väldigt tråkigt
att förvaltningsrätten i Linköping inte är mer nyfikna på deras arbetsuppgifter
än de faktiskt tar reda på vad lagen egentligen säger.
Johan//jurist
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar