tisdag 12 juli 2016

Våga vara tydlig när du har assistans


Hur ska man som assistansanvändare eller som det tidigare kallades (brukare) vara i sin roll som arbetsgivare? Jag läste en mycket bra och intressant blogg på PA-tips om just det här.

Det är viktigt att man redan från början på första intervjun är tydlig och klar vad som förväntas av den som söker tjänsten. Vad man söker för typ av person, hur man vill att han eller hon ska förväntas agera i olika situationer så som om man får besök t.ex.

Annars kan det lätt bli problem och skapa nervositet för den som ska vara assistent, om den inte får klara direktiv. Sen är ju personkemin oerhört viktigt, jag har personligen haft assistenter som jag inte klickar med på det personliga planet.
Då blir allting genast mycket svårare. Att ha humor och ha skapa en bra arbetssituation för den som jobbar är också viktigt tycker jag, för att assistenten ska känna sig bekväm och trivas på jobbet.


Men hur kommunicerar man då med en assistent när det gäller utförandet av arbetsuppgifter? Precis som blogginlägget på PA-tips beskriver det, så måste man vara tydlig och rak när något görs på fel sätt. Men väldigt viktigt att man även ger beröm när något görs på ett bra sätt. Annars framstår man snart som gnällig och sur och som aldrig kan säga något positivt. Detta gör att man faktiskt riskerar att förlora en bra assistent.

Men det finns ju personer som inte ska jobba som assistenter, för att personen är helt ointresserad och gör samma fel flera gånger.  Som assistent måste man vara genuint intresserad av att hjälpa människor.
Jag har även varit med om assistenter som inte gör sina arbetsuppgifter, eller när dem gör arbetsuppgifterna så slarvar dem väldigt.  Det är också exempel på ett ointresse för yrket som helhet.

Vilken roll ska assistenten ha? Många som söker jobb som assistenter vill ha en kompisrelation med assistansanvändaren. Det anser många är fel, och andra vill ha en sådan relation.  Att vara kompis med assistenen kan medföra problem och vara jobbigt om assistenten måste sluta av någon anledning.


//Niklas
sekreterare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar