tisdag 30 augusti 2016

Stöd och bemötande


Regeringen har beslutat om att alla företag som anställer personer med funktionshinder skall kunna ansöka om lönebidrag. För att hjälpa personer med funktionshinder att lättare  kunna komma ut på arbetsmarknaden.

När jag fick jobb efter att ha varit sjukpensionär i många år, så fick jag ett oerhört positivt bemötande från mitt lokala arbetsförmedlingskontor. Precis så som man hade hoppats och förväntat sig att dem skulle agera.

Sen gick tiden och mitt lönebidrag skulle omprövas. Då började problemen.
Jag och min kollega som tagit sig tid för det inbokade mötet satt och väntade. Till slut ringer jag och får då reda på att handläggaren är försenad, vilket han inte har ringt och berättat.
20 min efter avtalad tid så dyker han upp. Då visar det sig att han slarvat bort de papper som vi skrivit på och skickat in. Helt oacceptabelt och respektlöst.


För en tid sedan fick jag då en ny handläggare. Med förhoppning om ett proffsigare bemötande där. Men tyvärr fick jag återigen bli besviken. Att lämna ett möte för att det inte blir på exakt på det sätt som han föreställt sig. Är inte bara oprofessionellt och barnsligt, det är respektlös mot andra människor som tagit av sin tid.
Oviljan att lösa en situation som uppstår förstår jag inte. Varför är man så fast i rutiner att man inte kan hjälpa andra människor?

Hoppas att ni har haft bättre relationer med arbetsförmedlingen.
 Jag hade hoppats på stöd och peppning för att jag skall ha ork att fortsätta arbeta.
 Inte problem och ovilja att hjälpa till.

Slutligen undrar jag hur arbetsförmedlingen utbildar sina handläggare? Vilken erfarenhet har dem av funktionshinder? Min gissning är att den är ganska liten, med tanke på hur dom bemöter och stöttar mig som behöver deras hjälp.



//Niklas
sekreterare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar