Rätten till personlig assistans bestäms av Lagen om Stöd och
Service till vissa funktionshindrade (LSS). LSS är en rättighetslag vilket
innebär att om du uppfyller vissa kriterier har du rätt till assistans. Det är
kommunen eller Försäkringskassan som gör en objektiv bedömning av hjälpbehoven
och beslutar om rätt till insatser.
För
att kunna genomföra denna bedömning är det viktigt att handläggaren träffar den
enskilde och bildar sig en uppfattning om hur hjälpbehovet ser ut. Som jurist
brukar jag vara våra klienter behjälpliga med att skriva ansökan och gå igenom
behovet för att sätta samman en behovsbeskrivning inför hembesöken. Att jag får
träffa den assistanssökande personligen är en förutsättning för att jag ska
kunna skriva en bra och fullständig behovsbeskrivning. Sen tycker jag att det
är viktigt att veta vem det är man jobbar för.
Försäkringskassan
delar denna uppfattning att ett möte alltid ska erbjudas, vilket går att läsa
på deras hemsida;
”Eftersom vi
alltid erbjuder ett personligt möte så gör det inget om din ansökan är
kortfattad eller om någonting saknas. På mötet
pratar ni om vilken slags hjälp du behöver och hur mycket. Mötet kan antingen
vara hemma hos dig eller på Försäkringskassan. Du får ta med andra personer
till mötet som stöd, till exempel en familjemedlem.”
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/assistansersattning
Jag har en klient i Västerbotten som idag är i de yngre tonåren.
Hon ansökte om assistansersättning för ca 3,5 år sedan och fick då avslag,
handläggaren valde då att inte träffa henne. När vi nu ansökte på nytt med en
ny handläggare ställde jag frågan när hon tänker boka in ett hembesök för att
gå igenom ansökan och hjälpbehoven. Handläggaren svarar då att hon inte ämnar
boka in ett hembesök, Försäkringskassan har tidigare träffat den sökande. Jag
har upplyst handläggaren kring att det var väldigt länge sedan detta skedde och
att det vid det senaste beslutet om assistansersättning genomfördes inget
hembesök. Det rör sig dessutom om ett barn, där hjälpbehoven kan förändras
snabbt med stigande ålder. Frågan varför hon nekar den enskilde sina
rättigheter har ej besvarats.
Denna inställning hos vissa handläggare är bekymmersam. Vanför
vill man inte utreda en ansökan så bra man kan? Ska inte den enskilde få
möjlighet att redogöra för sina hjälpbehov även muntligt? Vill man inte vem det
är man fattar beslut för? Att bara hänvisa till en tidigare utredning, som dessutom
är väldigt undermålig, visar på dåligt engagemang och förståelse för den
sökandes situation. Ärendet är sänt vidare till Försäkringskassans huvudkontor
för att försöka få till ett möte, fortsättning följer.
//Niklas
Jurist
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar