Förvaltningslagen
är den viktigaste lagen inom området gällande myndigheter och deras
förhållande
till enskilda individer. Förvaltningsmyndigheterna ska på ett självständigt
sätt, och under eget ansvar, genomföra handläggningen i de ärenden de är
ansvariga för. Detta gäller även om det handlar om tillämpning av föreskrifter
av regeringen. Självständigheten som förvaltningsmyndigheter har i sin
ärendehantering är vad som karakteriserar svensk
förvaltningsrätt.
Varje enskild individ som arbetar som handläggare på en myndighet har
ett
personligt ansvar för utfört arbete.
FL 4§
föreskriver att alla myndigheter har en skyldighet att lämna råd och
vägledning,
och vara till
hjälp i frågor från enskilda inom verksamhetsområdet för myndigheten.
Syftet med denna
paragraf tillsammans med FL 5-7§§, är att stärka kraven på
myndigheter i
deras arbete för att garantera bra kontakt mellan myndigheter och enskilda
individer
Förutom att
handläggningen ska genomföras så snabbt och enkelt som möjligt, gäller
även att
handläggningen inte ska medföra större kostnader än nödvändigt och säkerheten
får inte
eftersättas. Det ställs även upp krav på en noggrannhet i handläggningen i
samband
med de andra bestämmelserna.
Förvaltningslagen
har som mål att främja rättssäkerheten genom att garantera en snabb
och effektiv
handläggning vid förvaltningsmyndigheter i myndighetsutövning mot
enskilda
individer.
Begreppet
rättssäkerhet innefattar ett krav på förutsägbarhet för de enskilda i ärenden
vid
myndigheter.
Här är bristerna stora över landet, där man märker att två personer med samma
diagnos och liknande hjälpbehov kan få helt olika beslut beroende var i landet
man bor. Det är alltså väldigt svårt att förutse vilket beslut man kommer få.
Det som är enklare att förutse är att vissa kommuner är svårare att få hjälp
av, detta oavsett vilket funktionshinder den enskilde har, och det är inte den
typen av förutsebarhet som lagen syftar till.
En av de mest
kritiserade omständigheterna är handläggningen på Försäkringskassan och
kommunerna, där handläggningstiden ofta är väldigt lång.. De enskilda
individerna som är del av ett ärende på en myndighet ska inte behöva vänta på
besked som dröjer i ärenden som är av sådan vikt för dem. Att påstå att
belastningen på myndigheten är anledningen till att inte följa de bestämmelser
som finns om detta är inte acceptabelt.
En
annan del som man märker att både kommuner och Försäkringskassan måste bli
bättre på, är att informera den enskilde vilka möjligheter som finns att ansöka
om och för vilka hjälpbehov man kan få hjälp. Handläggarna måste finnas till
för att hjälpa den enskilde, inte vara en motpart.
Dessa
olika omständigheter är grundläggande trygghet och rättighet för de enskilda,
något som måste efterföljas på ett betydligt bättre sätt än vad det gör idag,
särskilt bland Sveriges olika kommuner.
//Niklas
Jurist
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar