Enligt LSS 9 a§ andra stycket framgår att ”Den som har
behov av personlig assistans för sina grundläggande behov har även rätt till
insats enligt 9§ 2 för andra personliga behov om behoven inte tillgodoses på
annat sätt”. Men vad innebär då ”om behoven inte tillgodoses på annat sätt”?
Enligt
förarbetena innebär detta att behoven anses tillgodosedda på annat sätt om
t.ex. genom att den funktionshindrade får andra insatser från samhället såsom
omvårdnad vid boende med särskild service, genom insatser som ges av personal
knuten till barnomsorg, skola eller daglig verksamhet eller genom vad som
normalt faller under makars ansvar för varandra eller föräldrars ansvar för
vårdnad och tillsyn enligt föräldrabalken.[1]
Följande två artiklar gäller föräldraansvar respektive
makeansvar, och visar på hur det kan se ut praktiskt vid tillämpande av lagen.
Läs hela
artikeln här: http://www.norrteljetidning.se/norrtalje-kommun/norrtalje/norrtaljebarn-far-ratt-till-personlig-assistans
Läs hela artikeln om Patrik och hans situation här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6533526
Gällande föräldraansvar
I augusti förra året hade sjukvårds- och
omsorgsnämnden i Norrtälje kommun(numera Kommunalförbundet sjukvård och omsorg
i Norrtälje) avslagit en ansökan om personlig assistans för ett då tre-årigt
barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och utvecklingsförsening. Detta
eftersom barnet inte ansågs ha ett sådant speciellt vårdbehov att personlig
assistans var nödvändigt. Omvårdnaden ansågs därför rymmas inom
föräldraansvaret.
Beslutet blev
dock överklagat till Förvaltningsrätten i Uppsala med motiveringen att de behov
som måste tillgodoses för barnet vida överstiger vad som normalt ingår i
föräldraansvar för barn i samma ålder utan funktionshinder. Förvaltningsrätten
har i september valt att bifalla överklagan efter att ha granskat om ansvaret
för barnets särskilda behov helt ska ligga hos föräldrarna eller ej. Rätten
ansåg att en del hjälp hamnade inom föräldraansvaret, men att den totala graden
stöd som krävdes var så pass omfattande att det finns behov av personlig
assistans och har nu ålagt Kommunförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje att
utreda och besluta om hur mycket assistans som krävs.
I förarbetena
till nämns bland annat att vårdnadshavare till barn med funktionshinder
fortfarande har ansvar enligt föräldrabalken för sina barns omvårdnad och
trygghet. Däremot så kan det hända att föräldraansvaret och samhällets insatser
(exempelvis barnomsorg) i vissa fall behöver kompletteras med insatsen
personlig assistans.[2] Därför kan även vårdnadshavare vara personlig
assistent om insatsen kan anses gå utöver vad föräldraansvaret omfattar och det
är fråga om situationer där förutsättningarna för insatsen personlig assistans
föreligger.[3] Försäkringskassan, eller kommunen, kommer därför att
räkna bort det ansvar som räknas ligga under föräldraansvaret – det vill säga
att de bedömer barnets vård- och hjälpbehov i förhållande till barn som inte
har någon funktionsnedsättning i samma ålder. Skillnaden däremellan är det som
kan komma ifråga för personlig assistans. Domen i fråga är ett steg i rätt
riktning när det gäller att göra skillnad på vad som ska anses ligga inom
föräldraansvaret och vad som anses ligga utanför. Ju tydligare reglering och ju
mer domar vi får på det här området som klargör vad som ingår och inte desto
mer rättssäker blir hanteringen av ärenden som behandlar föräldraansvar.
Som nämnts ovan
kan även makeansvar göra att rätt till personlig assistans inte anses föreligga
för de delar som ska anses innefattas inom makeansvaret. Detta makeansvar
framgår av att makar gemensamt ska vårda hem och barn och tillsammans verka för
familjens bästa enligt Äktenskapsbalkens 1 kap 2§. Det kan även nämnas att
sambos likställs med personer som är gifta i det här fallet. Dåvarande
Regeringsrätten har i sitt avgörande RÅ 1997 not 165 framhållit att en funktionshindrad
persons behov av stöd i större eller mindre utsträckning kan anses vara
tillgodosett genom vad som normalt faller under makars ansvar för varandra,
samt att behov av stöd i form av jour och beredskap normalt setts får anses
vara i allt väsentligt tillgodosett genom hemmavarande make.
Däremot skulle
en del av behovet som avsåg skötseln av hushållet tillgodoses genom personlig
assistans med tanke på att assistansreformen syftade till att funktionshindrade
ska kunna leva som andra.[4]
I Patriks fall hade han fått sin assistansersättning
omprövad av Försäkringskassan 2014 och därefter gått från att ha haft 75 timmar
assistans per vecka till att endast få 50 timmar per vecka i enlighet med det
nya beslutet, varav en stor del av detta hörde till tid för hushållsarbete. Han
har försökt att överklaga både till Förvaltningsrätten och till Kammarrätten
men har inte haft någon större framgång. Förvaltningsrätten framhävde i sin dom
att Patrik är gift och att och hans hustru har ett gemensamt ansvar för
hushållet och därför inte fått lika mycket tid beviljad för hushållsarbete som
tidigare.
Självklart ska
man hjälpas åt med hus och hem i ett äktenskap, men man kan fråga sig om
lagstiftningens grundsyfte – att funktionshindrade ska kunna leva som andra,
verkligen tillgodoses på det här sättet? Särskilt med tanke på att det i det
här fallet handlade om ett äktenskap där både Patrik och hans fru Madeleine är
funktionshindrade och rullstolsbundna, hur stor del av ansvaret ska hon ta för
sin makes del av att sköta hushållet? Eller bör alla sådana sysslor läggas på
hemtjänst eller andra insatser från samhället i liknande fall?
/Emilia
Jurist
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar